dimarts, 15 d’octubre del 2013

"Els nous F1 seran més difícils de conduir"

Pedro de la Rosa (Barcelona, ​​1971) treballa ja gairebé a temps total en el simulador, desenvolupant elements del nou Ferrari de 2014, que iniciarà una era desconeguda a la Fórmula 1. Ningú millor que ell per explicar qüestions molt tècniques, de difícil comprensió per als no cafeters, però que estan a la volta de la cantonada. Les seves respostes esdevenen en una altra classe magistral d'aquest curs etern que segueix impartint.
Pregunta. Es parla d'una Fórmula 1 nova per 2014, gairebé un altre esport al qual coneixem, està d'acord?
Resposta. Sí, serà un campionat amb unes normes noves per a tothom i tots estem en un procés d'entendre per poder explotar millor que la resta. Aquesta és la realitat. Pel poc que sabem ara, serà una F1 nova, on es va a primar el consum i l'eficiència.
P. En quina fase està ara mateix la construcció del projecte 665 de Ferrari?
R. Sincerament, no ho sé. Estem en una fase d'experimentació en el simulador, que és on es concentra la meva feina i, paral · lelament, s'està dissenyant el monoplaça. Moltes de les solucions que vam provar al simulador, ja siguin mecàniques, suspensions o geometries de suspensió, passen a disseny. Fem un treball paral · lel.
P. Heu pogut veure les línies mestres del cotxe?
R. A dia d'avui, no. He sentit el diferents que van a ser, que tindrà un morro molt baix i amb una caiguda molt brusca, que l'aleró davanter és més estret i serà més net en els laterals.
P. Es diu que seran cotxes lletjos.
R. No ho sé. És cert que se senten comentaris, no només aquí, sinó en altres equips, 'escolta, el nostre cotxe és molt lleig, el vostre és igual?'. Recordo quan hi va haver el canvi de 2009 i aixequem el llençol a McLaren. Les cares eren de sorpresa, semblava un pas enrere. Es van anar refinant i ara semblen els més bonics que hi ha hagut. Els canvis mai agraden al principi, però al final ens enamorem. Puc dir que seran cotxes de formes bastant radicals.
P. Ja ha provat algun avanç del motor al simulador, quina és la resposta del cotxe condeixo trepitja l'accelerador, s'assembla al F138?
R. No, és una nova F1 a tots els nivells. Començant pels objectius, on es prima l'eficiència del pilot i també el pilotatge. Ens anem a haver d'adaptar, perquè són motors turbo, amb una corba de parell motor tremendament diferent i bastant menys càrrega aerodinàmica. Serà més difícil de conduir. Menys càrrega i un parell molt més gran.
P. La sensibilitat amb el peu haurà de ser màxima per no perdre el cotxe ...
R. Ens haurem d'adaptar. Per això incideixo tant en el treball amb el simulador. Quan hi ha un canvi en el reglament, tota la feina que fem anteriorment és doblement important, ja que no podem provar un nou motor, la nova aerodinàmica o el parell.
P. Es diu que el parell motor serà el doble de l'actual.
R. Serà gran i molt més pla, molt més difícil de conduir. No és com el motor d'avui dia, que gira a 18.000 voltes, i cada 100 revolucions puguis mantenir-lo arriba compten. Intentes canviar sempre a punt de tocar les 18.000, perquè la corba de parell és molt estreta. Al cotxe de l'any vinent, les revolucions a les que canviïs no són tan importants, perquè el motor estarà sempre en una zona on el parell serà brutal. El difícil serà aprendre a conduir un cotxe amb un motor tan diferent i amb menys adherència.
P. Creu que faran finalment uns pneumàtics posteriors més amples per aquest motiu?, Per transmetre a terra tota aquesta força que apareix de cop.
R. Crec que seguiran amb la mateixa mesura. L'única alternativa és que els compostos siguin diferents darrere i davant. A nivell de mesures no crec que canviïn, excepte posterior acord entre els equips. Estem treballant amb els Pirelli d'enguany com a base per evolucionar el cotxe.
P. Quan s'estima que estaran llestos els definitius?
R. Ni idea. Pirelli ni tan sols ha marcat els compostos amb els que treballarem. Fins i tot es rumoreja que els davanters poden ser diferents als del darrere. És important que mantinguem estables els paràmetres que coneixem en el simulador. No em preocupa gaire. Primer cal entendre el motor i la aerodinàmica de 2014. Si després hi hagués canvis el aprendríem ràpid. P. Diu Luca Marmorini (cap de motors de Ferrari) que la conducció serà molt més dirigida des del box. Si ara s'utilitza el kers una, dues o tres vegades per volta, el 2014 el nou ers podria ser usat fins a 10, ja que passarà dels 7 segons actuals a uns 33. Hi haurà per tant unes indicacions precises per no malbaratar l'aportació extra, que pot suposar fins a un segon i mig per volta. R. Des del punt de vista del pilot i de les instruccions que rebrà des del mur, la Fórmula 1 es complicarà molt. No només hauràs de pilotar el més ràpid possible, sinó de la manera més intel · ligent. Fins ara hem de cuidar els pneumàtics, però no el consum de gasolina. El 2014 sí que passarà i si la teva forma de conduir és més eficient, més càrrega aerodinàmica podràs posar en el teu cotxe. És un nou capítol en la història de la Fórmula 1.

P. A qui beneficiarà?
R. Els millors pilots, com sempre, s'adaptaran als canvis abans que ningú, però aquells pilots que sàpiguen estalviar combustible conduint de forma natural, i al llarg de la meva carrera he conegut a molts, aquests tindran un gran avantatge. P. ¿S'atreviria a fer una escala amb Vettel, Alonso, Kimi i Hamilton? Tres han estat els seus companys. R. És molt difícil de dir. El que més em sorprèn de Fernando, de Kimi i dels pilots com ells és que s'adapten a dues voltes al que hagin de fer i aquesta és la gran diferència. Els millors sobresortiran més que ara.

P. El kers serà molt més important?
R. Sí, perquè el benefici per volta a utilitzar serà d'entre 1,5 i 2 segons. I la utilització del kers estalvia gasolina. Tot va unit, juntament a l'estil de pilotatge i la càrrega que tingui el teu cotxe també.
P. Es podrà triar per tant entre configuracions molt diferents.
R. El difícil serà trobar l'equilibri segons el circuit, segons el pilot i segons el motor. Com més temps estiguis en una recta, perquè has triat molta càrrega, més vas a consumir. D'aquí l'interessant de l'equació.No serà fàcil, però anirem aprenent. La clau és aprendre el més ràpid possible i per això és important tenir un simulador que ens doni dades fiables per estalviar tot aquest treball en pista. Allà no hi haurà centenars de voltes com a la resta de l'hivern, perquè hi haurà problemes de fiabilitat.
P. I la gran pregunta, qui creu que dominarà el 2014?
R. (Somriu). Ni idea. Sóc honest. Treballem per ser nosaltres, però sense cap referència. No saps on és la competència, però la feina dels motoristes serà fonamental. Per primera vegada, el motor tindrà un pes gairebé igual o major a la aerodinàmica, perquè va a determinar la qualitat de la segona.
P. El factor Newey podria ser menys important?
R. No ho sé. Nosaltres tenim un bon equip. Serà molt important tenir el nostre túnel de vent prop i tot integrat. I serà un dels millors del món. Després veurem on està cada un. No cal descartar que hi hagi equips amb els quals no comptem que siguin competitius en 2014. Es comença des d'un paper en blanc. Si encerten amb el reglament, es poden centrar en només una cosa, l'aerodinàmica, i la resta els ve donat.

De la Rosa, amb Marc Canseco durant l'entrevista a Suzuka / Foto: RV RACINF PRESS

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada