dijous, 28 de novembre del 2013

Ecclestone: "No sé si el problema és Ferrari o Fernando"

Bernie Ecclestone ens rep al modest hospitality de la seva organització, la FOM, al circuit d'Interlagos. Està decorat de forma modesta, amb un parell de taules blanques de forma circular. Sobre una d'elles hi ha un gran backgammon obert, a punt per iniciar la partida. No sol ser estrany que Sebastian Vettel sigui un dels seus rivals cada tarda.
Obre la porta i sense parlar fa un gest amb l'índex de la seva mà dreta, atraient cap al seu rostre, perquè entrem. El seu temps és or, tant que es pot calcular. Si els seus ingressos anuals ronden al voltant dels 200 milions d'euros, dels 11 minuts que ens concedeix arribarien a un valor real d'uns 4.185. MARCA és l'únic mitjà espanyol a qui concedeix un cara a cara el 2013.
Als seus 83 anys no titubeja, ni tremola, no vacil · la. Mira als ulls en cada resposta i esbossa el que semblen somriures sense ser-ho. Tria bé cada paraula i les economitza. La seva veu és suau, però el que diu és enèrgic, com si es traduís en llei. Lacònic, concís, però sempre precís, el dit sempre entra a la nafra. El seu aspecte, però, és de senyor entranyable.
Pregunta. Creu que eren necessaris tants canvis en les normes de la F1 com els que arriben el 2014?
Resposta. No, no ho crec, però cal esperar, veurem.
P. ¿No li sembla que fer gastar als equips tants diners en un moment econòmic tan delicat és una cosa estranya?
R. 
P. I llavors, ¿per què s'ha fet?
R. Crec que s'ha comès un error amb el canvi dels motors [de V8 atmosfèric a V6 turbo]. Amb els motors cal canviar tota la resta a la resta del cotxe.
P. Pilots i enginyers parlen que la F1 serà un altre esport a partir de 2014, coincideix?
R. No, la Fórmula 1 ha canviat moltes vegades de normativa i sempre ha estat el mateix esport. No es pot parlar d'això.
P. Creu que el nou so dels cotxes li agradarà als aficionats?
R. No El que tenim està bé, li agrada a tothom, per a què canviar-ho?
P. Però es canvia
R. Pensem que molts fabricants, si teníem motors més petits, vindrien atrets per això a la Fórmula 1. Però ningú sembla que hagi de venir [excepte Honda el 2015], així que, per a què?
P. En els últims anys sembla que s'han deixat de banda els grans constructors, amb la sortida de Toyota, BMW o Honda. Es vol atraure noves marques, com, no sé, les coreanes?
R. Ja ho veurem. Sempre hem tingut constructors venint en aquest campionat, no hi ha cap problema amb això.
P. Creu que serà en el futur un atractiu per tenir més dels 11 equips actuals a la graella?
R. Sempre havíem tingut molts més equips.
P. Creu que Sebastian Vettel és el nou Michael Schumacher?
R. Sóc un gran fan de Sebastian, ja vaig predir que seria campió del món. Des del principi, des que va començar. És una persona excepcional, un cas excepcional, per això guanya. Té molt talent i és intel · ligent.
P. Creu que és un pilot més proper, més humà amb tothom que altres grans campions anteriors?
R. Sí, sí, just això. Ell no pensa que sigui excepcional i no espera que la gent ho tracti com si ho fos. És bo en el seu treball.
P. És bo per a la Fórmula 1 un domini tan aclaparador com el que Seb està exercint en aquest moment?
R. I què podem fer? Hi havia també un boxejador que havia estat molt bo, un tal Ali, i també en el golf, Tiger.En l'esport passa a vegades [tamborilea amb els dits sobre la taula].
P. El que tampoc és bo és el mal moment esportiu que està travessant Ferrari en aquests últims anys, el preocupa?
R. No és bo. Perquè la gent pensa que el nom de Ferrari és suficient per guanyar, però ... [Tracta de triar les paraules] crec que el senyor Montezemolo posarà molt més en l'equip l'any que ve i veurem un equip molt diferent la propera temporada.
P. ¿Augura una continuïtat del domini recent de Red Bull quan arribin les noves normes?
R. No Crec que, l'any que ve, la clau serà que un equip aconsegueixi dominar la part tècnica, amb tots aquests canvis. Potser no és Red Bull, ni Ferrari. Podria ser qualsevol. [Rep una trucada. La sintonia és la música de El bo, el lleig i el dolent, el spaghetti western de Sergio Leone. S'interromp la gravació. Després d'uns tres minuts finalitza al telèfon i demana disculpes amablement] Seguim.
P. Per a Espanya les preguntes són obligades. Com avaluaria la trajectòria de Fernando Alonso en aquests quatre anys a Ferrari?
R. No sé si el problema és Ferrari o Fernando. Espero que no hagi perdut l'entusiasme que tenia. El problema és que si creu que l'equip no pot donar-li el cotxe que espera, perdrà entusiasme. És lògic, no?
P. Creu que seria el campió pilotant un Red Bull?
R. No va a pilotar per a Red Bull, així que no podem dir-ho.
P. Ho podria comparar amb Sebastian Vettel?
R. Són diferents. Diferents com a pilots i com a persones, així que no es poden comparar. Depèn quin t'agradi. M'agrada molt Fernando i també m'agrada Vettel. Sebastian està més a prop del públic.
P. Creu que tornarà a ser campió?
R. Fernando és un guanyador, vull veure guanyar. Esperava que guanyés el campionat aquest any, per ser sincer.
P. És un guanyador sense un cotxe per guanyar?
R. Jo no sé si el problema és ell o el cotxe.
P. És l'eterna pregunta a la Fórmula 1.
R. És molt difícil emetre un veredicte.
P. Hi ha hagut canvis en el calendari inicial de la Fórmula 1 per a 2014. Què ha passat amb l'Índia, Corea, Mèxic i Nova Jersey?
R. No tindrem Mèxic ni Índia l'any que ve. [Deixa a propòsit obertes les possibilitats de Corea i de Nova Jersey, per a un calendari que es decidirà definitivament el 6 de desembre].
P. El procés que s'està seguint a Alemanya contra vostè, ¿pot afectar el seu futur a la F1?
R. No tinc ni idea. No ho sabem. Tenim aquest cas important en la part financera a Anglaterra i es va resoldre. No sabem què pensar el jutjat a Alemanya. És possible que estiguin basats en informacions que no són del tot certes. No sabem.
P. ¿Què opina de la Fórmula I [cotxes elèctrics]?
R. No crec que vagi a fer-se realitat.
P. Per què ha dit que Christian Horner [director esportiu de Red Bull] pot ser el seu substitut ideal?
R. És un home jove i intel · ligent. Porta la competició dins i crec que es portaria bé amb la gent.
P. Però és la primera vegada que assenyala un nom com el seu possible relleu.
R. No sabria dir. Es tracta del que pensa la gent, igual creuen que es necessita sang nova. No sé. Ja veurem.Jo no estic pensant en retirar-me.
Ecclestone: No sé si el problema és Ferrari o Fernando

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada